قدس آنلاین/ آرش ‏خلیل‏ خانه : عملیات آزادسازی فلوجه وارد آخرین مرحله خود شد و نیروهای ویژه ارتش عراق موسوم به «لشکر طلایی» دیروز حمله نهایی به این شهر را برای بازپس‌گیری و پاکسازی آن از عناصر داعش آغاز کردند.

 ورود «لشکر طلایی» ارتش عراق به دژ داعش

نیروهای داوطلب مردمی موسوم به «حشدالشعبی» و عشایر عراق مطابق توافق صورت‌گرفته پشت دروازه‌های شهر باقی‌ مانده‌اند و حومه فلوجه را در کنترل خود دارند. این حمله که مرحله سوم و نهایی آزادی شهر فلوجه است با پشتیبانی هوایی ارتش عراق و «حملات دقیق» جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا آغاز شده است. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با آغاز عملیات تأکید کرد که آزادی شهر بیش از 48 ساعت به طول نخواهد انجامید. اما با وجود این سخنان عبادی بدلیل محاصره کامل شهر و استفاده داعشی‌ها از مردم به عنوان سپر انسانی البته و عدم توانایی داعشی‌ها برای عقب‌نشینی یا فرار، جنگ در فلوجه برای آنها جنگ مرگ و زندگی خواهد بود احتمالاً پاکسازی شهر به طول بینجامد.  «ابومهدی المهندس» معاون فرمانده نیروهای حشد الشعبی عراق دیروز گفت سخت‌ترین قسمت مأموریت آزادسازی فلوجه اجرا شده است و فقط ۲هزار عنصر تروریستی داعش در فلوجه باقی مانده‌اند.

  توصیه مزورانه آمریکایی‌ها
شهر فلوجه بدلیل بافت فرهنگی و مذهبی خود از مهمترین پایگاه‌های داعش و گروه‌های افراط‌گرای عراقی محسوب می‌شود و یکی از اولین شهرهایی بود که دولت بغداد کنترل آن را از دست داد. جالب آنکه منابع اطلاعاتی فاش کرده‌اند که آمریکایی‌ها به حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق هشدار داده بودند که فعلاً از حمله به فلوجه پرهیز کند و توصیه می‌کردند که ارتش عراق بهتر است نخست نیروهای خود را بر آزادسازی موصل متمرکز سازد. توصیه‌ای که ظاهراً دولت عراق آنرا نادیده گرفت و البته نتایج میدانی هم نشان داد که بغداد تصمیم درست را گرفته است.  از قرار معلوم آمریکایی‌ها مدعی بودند بدلیل آنکه فلوجه اولین پایگاه داعش در عراق است و تله‌های نظامی و زیادی در آنجا تعبیه شده بازپس‌گیری آن دشوار خواهد بود. علاوه بر این بافت جمعیتی و قومی و مذهبی این منطقه سنی‌نشین  بنحوی است که گروه‌های تکفیری در آنجا پایگاه زیادی دارند و از نگاه آمریکایی‌ها حمله ارتش عراق به این منطقه مشکلات دیگری را بوجود خواهد آورد. اما آغاز عملیات ارتش و نیرو‌های مردمی عراق نشان داد فلوجه نه تنها آن دژ مخوف و مستحکم داعش نبود که مردم منطقه نیز به استقبال ارتش و نیروهای مردمی شتافتند. حال سؤال مهم این است که چرا آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند دولت و ارتش عراق را از فلوجه منحرف کنند و مانع از آزادسازی این شهر شوند؟ و آزاد سازی فلوجه چه تأثیری بر اوضاع میدانی جنگ در عراق با داعش خواهد داشت که برخی کشورها از آن نگرانند؟

  فلوجه کلید تسریــع در شکست داعش
یک کارشناس مسایل منطقه می‌گوید: فلوجه یکی از نقاط مهم و استراتژیک عراق است و بدلیل نزدیکی به بغداد در عمل حضور داعش در این شهر تهدید مستقیمی برای پایتخت عراق بود. مصیب نعیمی با اشاره به اینکه فلوجه از 20 عشیره بزرگ سنی  از جمله عشیره‌های «دیلم» و «بنی تمیم» تشکیل می‌شود و داعش به همین دلیل در اولین ماه‌های حضور خود در عراق این شهر را به تصرف درآورد می‌افزاید: حساسیت و اهمیت فلوجه از موصل کمتر نیست برای اینکه خط مقدمی که داعش برای پشتیبانی مردمی از خود ترسیم می‌کرد فلوجه بود تا از آنجا به سمت بغداد حرکت کند.
نعیمی با تصریح اینکه در هفته‌های گذشته نه تنها آمریکا که لابی‌های عربی به رهبری سعودی فشارهای زیادی را وارد آوردند تا دولت عراق تغییر نقشه بدهد، که اگر این اتفاق رخ می‌داد شاید بازپس‌گیری و آزادسازی بقیه مناطق نیز به درازا می‌کشید اظهارداشت: لازم بود که عقب راندن داعش از این منطقه که در نزدیکی بغداد است شروع می‌شد. لذا با توجه به تضعیف موقعیت تکفیری‌ها و ناامیدی هوادارانشان که وعده تصرف کامل عراق و سوریه را می‌دادند با آزادی فلوجه عملا این نقشه‌ها شکست خواهد خورد. نعیمی با بیان اینکه آمریکایی‌ها براین باورند که هنوز زمان عقب راندن داعش از عراق و سوریه فرا نرسیده و در این زمینه وقت‌کشی می‌کنند می‌گوید: واشنگتن فکر می‌کند با افزایش فشارها بر دولت‌های عراق و سوریه می‌تواند امتیازهای لازم را بدست آورد، لذا شرایط بحران‌زده سیاسی در عراق و اوضاع میدانی در سوریه را زمینه‌ای برای اعمال فشار بر حیدرالعبادی و بشار اسد می‌داند و نمی‌خواهد این وضعیت فعلاً تغییر کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 123 IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    الحمدلله
  • A IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    ان شاالله به زودي از شر داعش خلاص خواهيد شد